Hvad er SEO?
Jesper Søkbæk - Digital Konsulent

dinwebdesigner

Online Marketing Specialist

Få en forståelse for hvad SEO er

SEO står for søgemaskineoptimering. SEO er en proces, der hjælper hjemmesider med at få en højere placering i de organiske og betalte resultater, når en person foretager en søgning på Google, Bing eller en anden populær søgemaskine. Der er mange forskellige komponenter i en SEO-strategi, herunder: indholdsopbygning, opbygning af backlinks og søgeordsforskning. Mange mennesker tænker kun på ét aspekt af SEO – linkbuilding – men der er også andre ting, du skal gøre, hvis du ønsker, at dit websted skal få succes online.

Denne artikel vil bryde det ned i tre sektioner, hvad der er involveret i hver del af en SEO-strategi? Hvilke typer af links skal jeg bygge? Og hvordan hjælper nøgleord mit websted til at rangere bedre? Sammen vil vi besvare disse spørgsmål, så du kan komme i gang med at forbedre din søgemaskineoptimering.

Hvilke typer er der af søgemaskineoptimering?

– On page optimering – Off page optimering – Linkbuilding

SEO info

Så du er iværksætter. Du har skabt et produkt eller en tjeneste, der vil ændre verden. Måske er det bare noget, der skal gøre livet lettere for dine kunder og give dig større indtægter med tiden i form af flere kunder eller besøgende. Eller måske ønsker du at forstyrre branchen med en innovativ ny idé, som ingen har tænkt på før! Tillykke med at være nået så langt! Nu kommer den svære del: Hvordan får jeg folk til at lægge mærke til mig? Hvordan kan jeg tiltrække kunder … eller overhovedet nogen kunder?

Hvad hvis der var en måde, hvorpå du ikke blot kunne få din virksomhed til at vokse, men også ranke højt i søgemaskinerne, så alle, der leder efter det, du tilbyder, hurtigt og nemt finder dig? Det ville være ret fedt!

Derfor skal du arbejde med SEO, hvis du gerne vil findes organisk og ikke har det større marketing budget til Facebook, Instagram eller Google Ads.

Hvad er on-page SEO?

On-page søgemaskineoptimering, er alt det som foregår på dit eget site. Altså ting som du selv kan påvirke, her snakker vi tekster, fart, billeder, titler, meta, for mange plugins, gamle temaer der skal slettet eller deaktiveres for ikke at danne for meget script.

Når vi taler om on page SEO, er det en proces, der gør dit websted hurtigere og lettere at finde for søgemaskinerne. Dette omfatter tilføjelse af relevante søgeord til webstedets titler, metadata og indhold. Samt at sørge for, at der ikke er brudte links eller billeder, som kan forårsage fejl på dine websider eller blogindlæg.

Der er et par ting, du skal vide, før du går ind og bruger tid på disse processer

– Du skal have grundlæggende kodningsevner til HTML, CSS og JavaScript, eller du skal bruge plugins til at minimere de her scripts.

– Lær, hvordan Google rangerer websites, så du ikke spilder tid på at følge metoder, der ikke vil virke. Brug Pingdom, GTmetrix samt Googe PageSpeed Insights.

– Sørg for at dit indlæg har værdifuld information med lang formular tekst i stedet for bare korte resuméer uden substans. Gør brug af søgeord og gerne længere søgefraser.

Optimer dine billeder, så de er i tilpasset størrelser, komprimer dine billeder og brug lazy load for at optimere hastigheden på dit website.

Du kan bruge plugins som Brokenlink checker, WP Rocket, Perfmatters, Imageify, ShortPixel. Til at optimere dit site kan du bruge Morningscore som er et software der crawler dit website og finder fejl du kan optimere.

Hvad er off-page SEO?

Off-page er alt det, som sker udenfor dit website.

Off-page SEO er processen med at optimere dit websted til søgemaskinerne, så det kan få en god placering i de organiske placeringer. Dette omfatter faktorer som linkbuilding, optimering af sociale medier og andre mere tekniske ændringer som hurtigere host.

Find en host som kan køre dit site hurtigst muligt, det kunne være SiteGround, NameHero, Simply eller One.

Til off-page SEO, kan man bruge Ahrefs, som er et tool der kan hjælpe dig med at se hvilke backlinks andre firmaer i din branche har. Det er et godt sted at starte, med at kigge på dine konkurrenter.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en teknik, der hjælper søgemaskinerne med at finde og placere websider højere i deres resultater. Når du opbygger links til dit websted, viser det Google (og andre søgemaskiner), hvor populært dit indhold er, ved at vise, hvem der ellers har linket til det.

Linkbuilding indebærer at få eksterne websteder eller blogindlæg om det samme emne som dit til at linke tilbage til din side. Dette kan gøres ved hjælp af gæsteindlæg, ved at kommentere på blogs i din niche, ved at indsende artikler til offentliggørelse på websteder med høj domæneautoritet som fx. nyhedsbureauer, aviser osv. Altså sider som generer rigtig meget indhold og derfor har rigtig mange besøgende, de får rigtig mange links rundt fra hele nettet og bliver delt eller linket til som autoriteter.

Du kan sammenligne linkbuilding med mund til mund anbefalinger. At en eller flere sider nævner dig på deres side, betyder at du levere noget værdifuldt indhold som er værd at læse.

Hvad skal du ikke gøre med linkbuilding, du skal sørge for at der er en variation mellem dine links, om det er en kommentar i et blog felt, eller det er et PBN link altså en side som er lavet til at sælge links fra, som måske kan være pumpet op til at vise et resultat i Ahrefs, for at få dig til at betale en højere pris. Linkkataloger, som har 1000 vis af links, men ikke rigtigt noget indhold, kan hvis du bruger dem for meget skade dit site.

Den gode linkbuilding, kommer gennem links fra samme niche som du er i, eller gode tekster omkring hvad i tilbyder eller et arragement i har afholdt, altså noget hvor i bliver nævnt for jeres gode arbejde, gode produkter eller andet hvor det giver mening og ikke bare er et link som er sat ind helt tilfældigt.

Hvad Koster SEO?

Det varierer meget afhængigt af, hvad du forsøger at opnå – nogle virksomheder tilbyder pakker, der starter ved 500 kr om måneden, mens andre kan opkræve op til 10-35.000 kr. om måneden!

Der er stor forskel om, man skal sidde og lave søgeordsanalyser, finde huller i markedet hvor man kan få gode resultater, bygge stærke links via guest blogging på andre store websites i ens niche. Skrive gode artikler som nyhedsbureauerne har løst til at dele, eller der er tale om optimering af hastighed af din hjemmeside.

Sæt dig lidt ind i hvad SEO er, inden du køber SEO. Det kan sparer dig rigtig mange penge, og sikre at det marketing bureau du vælger at bruge lever op til det som de lover. HUSK på at med SEO, kan man ikke love topplaceringer på Google, man kan arbejde hen mod det over tid, men at sige på 3-6 måneder kan jeg få dig i toppen af google på fx. forsikring, legetøj eller noget andet som alle de store virksomheder sælger. Vil være som at sælge sand i Sahara, rigtig svært.

Services

Facebook

Facebook

SEO

SEO

Linkbuilding

Linkbuilding

WordPress

WordPress

Google Ads

Google

Reviews

Reviews

Digital Konsulent

Digital Konsulent

5

Hyr Os

Skal vi hjælpe med dit næste projekt?

Skal vi skalere sammen?

Vi hjælper med alle felterne du kan se ovenfor - tryk på kontakt knappen nedenfor

Kontakt

dinwebdesigner