Hvad koster en hjemmeside?
En hjemmeside er en fantastisk måde at dele information, promovere din virksomhed eller endda sælge produkter og tjenester på. Der er dog mange forskellige faktorer, der kan påvirke omkostningerne ved at lave en hjemmeside. Det hele afhænger af, hvad du vil have den til, og hvem der skal udføre arbejdet bag den.
Denne artikel ser på nogle vigtige overvejelser, når du skal beslutte, hvor mange penge du skal bruge på at opbygge en onlinetilstedeværelse.
Hvilken type websted ønsker du at have, blog, service hjemmeside, eller webshop?
Alt efter hvad du ønsker at få, vil webstedet koste forskelligt.
Hvis det er en blog eller et servicebaseret websted, kan du bruge gratis tjenester som Wix og WordPress. Dette kan være godt for små virksomheder, der ikke har brug for mange funktioner på deres hjemmesider, men som stadig har brug for en online tilstedeværelse. Men hvis din virksomhed kræver mere avancerede webudviklingsfærdigheder (f.eks. e-handel), så kan det være forbundet med en højere pris, fordi det er forbundet med at skabe disse typer af websteder fra bunden, og hvor meget tid det tager at bygge dem op før lanceringsdagen.
Hvor mange sider har du brug for?
For simple statiske hjemmesider med 1-7 sider starter omkostningerne fra 1495,- eller op til omkring 20, 30 eller måske 40.000,- afhængigt af antallet af sider, hvem man vælger til at lave den, fokus på alt optimering, SEO, hastighed, tekster, booking, integrationer osv.
Det er vigtigt at sige, alle har forskellige priser og vælger du en hjemmeside til 1495,- som er de billigste på markedet. Så kan du heller ikke forvente at du får en Lamborghini, når du betaler en pris som hænger sammen med at gå i genbrug. 1495,- svare til max. 4-5 timers arbejde for en freelancer.
Undgå at blive snydt, når du køber en simple hjemmeside
Derimod kan du også blive taget godt og grundigt i måsen, hvis du vælger at tegne en aftale på 3, 4 eller 5 år. Hvor de tilbyder at lave din hjemmeside gratis, du skal bare lige tegne op på den her aftale med vi udlejer sitet til dig, så du faktisk bliver låst fast hos dem. Sådan en aftale her kan nemt koste fra 10.000 kr. og op efter om året ex moms. så har din hjemmeside på 5 år kostet dig mere end 50.000 kr. For noget som du kunne have købt for måske 8.000 kr. i en engangsbetaling.
De her lange kontrakter, er noget de største marketing bureauer i Danmark lever af, og små erhvervsdrivende er deres målgruppe, i og med mange ikke helt har undersøgt hvad de køber, så tænker de ex. 800 kr. i måneden er billigt, og tænker at forretningen regner de med at have i mange år, så derfor tænker man, det er et fair nok beløb.
Problemet er bare at, du sjældent får lavet ret meget på din hjemmeside af ændringer, fra de har lavet den første gang.
Hvilken host skal du vælge?
Host er stedet hvor du lejer dig ind på nogle servere, som sørger for at din hjemmeside er live. Du kan bruge danske hosting bureauer som Simply eller One, eller du kan gå med udenlandske som SiteGround, NameHero eller mange andre.
Vi har selv gjort brug af dem alle, men gør brug af SiteGround og NameHero nu.
Du kan vælge mellem flere forskellige niveauer, alt efter størrelsen og trafik på dit website, kan det være en ide at hoppe på dedicated servers i stedet for shared hosting, hvor du deler server med typisk op til 1000 andre hjemmesider. Det kan være ret billigt, men det betyder, at dit websted er langsomt, fordi du skal dele serveren med 1000 andre websteder.
Man kan altid opgradere eller skifte host, uden de store problemer.
Hvad er en webdesigners job?
En webdesigners jobbeskrivelse består i at designe, udvikle og vedligeholde websteder fra idé til færdiggørelse med vægt på brugervenlighed, overholdelse af tilgængelighedsstandarder og bedste praksis inden for visuelt design. De yder også support efter lanceringen, herunder indholdsopdateringer, fejlrettelser samt anbefalinger til forbedringer på baggrund af analysedata eller brugerfeedback.
At hyre en ekspert giver ro i sindet i visheden om, at deres ekspertise vil blive brugt i alle faser af projektet, hvilket begrænser fejltagelser og reducere den tid, det tager at færdiggøre dit websted.
Spørgsmål, du bør stille den webdesigner, der skal bygge dit websted
Når du starter en virksomhed online, er der flere faktorer, som du bør overveje, før du hyrer en anden til at bygge eller designe dit websted (f.eks. omkostninger og tidslinje). Nogle ting, du måske vil spørge om
- Hvordan fungerer deres proces?
- Hvad vil de gøre for mig?
- Ejer du hjemmeside, eller lejer du den (de hoster den)
- Hvor hurtigt kan de have den klar?
- Hvor meget indflydelse kan jeg have på indholdet og layoutet af mit websted?
- Ved de hvad der fungerer bedst med søgemaskiner som Google eller Bing?
- Vil de følge en SEO-strategi i stedet for at designe ud fra æstetik alene eller begge dele?
- Vil fremtidige opdateringer være nemme, hvis noget skal ændres senere hen, f.eks. ved at tilføje nye sider eller billeder?
- Hvor meget koster tilpassede ændringer?
- Hvad koster en service aftale?
- Eller hvis jeg har brug for hjælp til at opdatere mit websted i fremtiden?
- Arbejder i med hastigheden på mit website
- Hvad er deres åbningstider (vil de f.eks. samarbejde med mig for at overholde deadlines)?
- Kan jeg se eksempler på websteder, der er blevet bygget af dem, eller andre websteder, der er designet af folk fra deres team?
- Hvilken slags feedback har kunderne givet om det, og hvorfor var den god/dårlig?
- Har de tillægsprodukter, som koster ekstra – opsætning af Google Analytics, Plugins, Opsætning af Facebook Pixel, Booking, Kontakt sat op må email service, stock photos ja der kan være mange ting som overrasker dig.
En WordPress webdesigner, som mig selv, kan hjælpe dig med at lancere din virksomhed online hurtigt uden at springe banken, så du kan fokusere mere tid og energi på det, der betyder mest: at få nye kunder og øge omsætningen. Hvis der er én ting at tage med her, så lad det være dette: Forsøg ikke at genopfinde den dybe tallerken. Stol i stedet på eksperterne, og fokuser på det, du er bedst til.