Markedsføring af en Restaurant
Jesper Søkbæk - Digital Konsulent

Jesper S.

Online Marketing Specialist

Bliv klogere på hvordan du får flere spisende kunder

Driver du en restaurant eller en kro, så kan du måske få et tip eller 5 i denne her artikel. Jeg vil komme ind på nogen af de ting, som du skal have styr på – for at fremstå så godt som muligt online.

Der er mange om buddet i dag, der er alt fra sushi, kroer, pizzeria, caféer, burgerjoints, junkfood restauranter, hoteller, street foods mm.

I den her guide, vil vi tage udgangspunkt i der sælger mad som kan købe på en restaurant.

Google My Business

Når du driver en restaurant er det vigtigt at kunderne kan finde dig, med en søgning på Google. Kender jeg navnet på din butik, og søger på det. Så gør Google My Business, at jeg kan se din forretning i toppen via telefonen eller på pc vil der komme informationer omkring din forretning i højre side af Google.

Hvad kan du selv med Google My Business – du kan selv finde frem til hvor mange der har søgt på din forretning, du kan se hvor mange der har trykket få vejledning, du kan se hvor mange der har trykket på ring op, samt hvor mange der har trykket ind på jeres website via knappen fra Google.

Derudover kan du redigere åbningstider, du kan ligge billeder op af det mad du tilbyder, du kan sætte op så kunderne kan se om du har levering, spisning på stedet, take-away, prisniveau og meget mere.

Kunderne – kan finde informationer på din forretning, de kan hurtigt kontakte dig, de kan se åbningstider, de kan uploade billeder fra jeres restaurant, samt de kan skrive en anmeldelse på jeres Restaurant.

Google My Business er gratis, du behøver ikke at bruge penge på det. Er du i en konkurrence præget område med mange restauranter, så kan man annoncere så man kommer øverst på en søgning på Google Maps.

Hjemmeside

Vi kommer ikke uden om du skal have en hjemmeside, dit online visitkort hvor folk kan finde din adresse, kontakt informationer som email og tlf nummer, åbningstider. Det er vigtige informationer for at trække kunden ind i restauranten. Driver du en større restaurant i en større by, kan du med fordel også sætte booking af bord op på din side, det gør det nemt for kunden og se om i har plads og det gør det nemt for jer at håndtere det, da i så ikke skal bruge tid på telefonen.

Billeder – her er det vigtigt du får taget dine egne billeder af jeres menuer, og ikke blot stockphotos. Hvis i har billeder på jeres site der ikke ligner det man får, bliver folk i de fleste tilfælde skuffet. Book derfor en fotograf for en dag, kan de lave video af jeres forretning mens kokken laver menuerne som i skal have billeder af, slår i 2 fluer med et smæk. Derefter kan du så bruge billederne under menuen, og du kan lave et galleri over din restaurant, folk vil også gerne se hvad det er for et sted de skal spise, altså udefra og inde fra restauranten. Portrætbilleder af jer som arbejder i restauranten.

En tekst omkring restauranten, hvem er i og hvad tilbyder i, hvad er jeres speciale – argentinsk, mexicansk, italiensk, god gammeldaws dansk kro mad. Storytelling giver folk noget personligt.

Sørg for at jeres menukort ligger online – lig det ind som en PDF-fil folk kan hente ned på deres telefon, og sørg for at billede kan åbnes på telefonen, så man kan se hvad der står. For at få content på siden anbefaler jeg også at du skriver menukortet ind på siden under menuer.

Gør det tydeligt for dine kunder om der er forskel på take away og spise i restauranten, samt om man får noget ekstra ved fx at spise i restauranten. Der er flere der kører med salatbar til en billig pris, for at man tjener det ekstra på drikkevarer, samt folk får oplevelsen af at spise på restauranten.

Månedlige tilbud

Det jeg mener her, er at hvis i fx køre et tilbud om tirsdagen, en af de stille dage, køre med at man får 1 glas gratis vind eller en mellem sodavand, hvis man spiser i restauranten. Eller 2 menuer for ens pris også man tjener på drikkelse. Altså noget for man kan sørge for at kunderne kommer til at kende jer for et bestemt tilbud eller en bestemt menu, noget signatur for jeres forretning. Som gør at kunderne snakker om jer med deres kollegaer.

Du kan lave en dagens ret, ved at gøre det kommer du til at producere en større mængde af en ret i stedet for at skal til at lave 20 forskellige. Kan man lave en dagens ret så den køre nogenlunde til samme pris, så kan man også holde fast i kunderne – hvis man overlevere hos kunderne.

Der er mange forskellige muligheder, alt efter hvad man sælger og hvordan det passer til ens restaurant. Vigtigst af alt, er dog man prøver nogle metoder og holder sig spændende.

Google Ads

Med Google Ads kan du betale dig fra at ligge i toppen af Google på bestemte søgninger, jeg vil prøve at give dig nogle eksempler, så kan du prøve at søge på det og se hvem der betaler sig fra det i dit område.

Alt efter hvilken restaurant du driver og hvad du køre med at tilbud, vil det være forskellige søgninger men det kunne være noget i stil med.

  • Restaurant i (by)
  • Fødselsdags tilbud på restaurant
  • Billig restaurant i (by)
  • God restaurant i (by)
  • Bedste restaurant i (by)
  • Take-away gourmet menu
  • Jule menu
  • Nytårsmenu (by)

Det var blot nogle af de søgninger, som folk kunne finde på at søge på, når de søger efter en restaurant.

Der er flere muligheder med Google Ads, du kan lave søgeannoncer, youtube ads, display ads. For restauranter vil jeg sige du skal gå efter søgeannoncer.

Et lille tip, som jeg nævnte oppe ved Google My Business er at du kan annoncere så din restaurant kommer i toppen, når man fx søger på restaurant i Google Maps, for dit område.

Facebook & Instagram Ads

Dine kunder er på Facebook og Instagram nærmest dagligt. Instagram er mediet for flotte retter, og du kan sørge for at dine billeder bliver vist under bestemte #hashtags, samt du sætter destination på området. Har du ikke en Instagram profil, så få den oprettet. En Facebook side, har du allerede og her vil du gerne være mere aktiv med gider ikke bruge tid på at poste opslag hver dag, og du ved ikke hvad du skal poste, hver dag – for at holde det indholdsrigt for kunderne og blive ved med at være spændende.

Med Business Suite, som er en App du kan hente på din telefon, derfra kan du nemlig poste så du kun skal poste engang også bliver dit post slået op på både din Facebook side og din Instagram profil. Du kan også tilføje destination her, her vil jeg anbefale man tager destinationen som restaurantens destination.

Så kommer vi til den betalte del

Facebook og Instagram er begge ejet af Facebook, og derfor kan du annoncere på begge platforme via Business Manager som er annonceplatformen, hvor du kan lave målgrupper, aflæse analytisk, opsætte Facebook Pixel, opsætte forskellige annonce formater.

Boost knappen er et no go, hvor du sætter penge efter at få likes og kommentarer, altså ikke salg.

Facebook pixelen skal sættes op på dit website, så du kan tracke på besøgende på dit website og annoncere mod dem, også kaldet re-marketing. Det er måske annonceformatet som giver dig mest i afkast kontra hvad du bruger på det i annoncekroner.

Annoncer du kan køre kunne være weekend tilbud som du køre fra om onsdagen eller torsdagen, hvor du varmer kunderne op til de skal besøge jer, når de skal på restaurant i weekenden. Det kunne også være du gerne vil have flere til at syntes godt om jeres Facebook side, så kan du oprette det annonceformat.

Sørg for dine annoncer ikke kører alt for længe med samme indhold (billeder og budskab) – Efter noget tid vil priserne blive dyre og være mindre interessant for din kunder.

Brug video fremfor billeder, det giver nærmest altid bedre priser hvis du bruger video frem for billeder. Har i ikke tid til at få lavet videoer, så betyder det ikke i ikke skal lave Facebook annoncering. Så brug billeder, for nogen gange vil et billede fungere super fint. Er du i en stor by, hvor konkurrencen er større, så vil videoer være et kæmpe plus.

Du kan også oprette målgrupper som er baseret på interesser, demografi, alder, køn og meget mere. Det er næsten kun fantasien der sætter grænser.

Ekstra tips

  1. Det er kun en anbefaling at du også får oprettet din restaurant på Tripadvisor og Yelp, som er platforme som mange turister bruger for at finde frem til hvilken restaurant de skal besøge. Sørg for at der ligger gode billeder af det jeres restaurant tilbyder.
  2. Du kan opsamle emails via lead annoncering eller email opt-in på jeres hjemmeside. Det kunne være at i gav 5% eller 10% på deres første bestilling, ved at de oplyser den kode i har sendt til dem. Det gør at i kan kontakte kunderne i fremtiden. Email marketing er stedet hvor du kan være mere personlig og folk bruger tid på at læse en mail fra jer. Her kan du fx afsende månedens menu fra jer, finder de det interessant, så vil de jo besøge jeres forretning. Det er et medie som potentielt kan være gratis for jer.
  3. Sørg for at tage billeder af de retter du tilbyder, så du har et galleri over det mad man kan få i din restaurant.

Prøv nogle af de ting her af, så er du i hvert fald et stykke foran mange af dine konkurrenter / kollegaer. Skal du have hjælp med det – så kontakt os.

Services

Facebook

Facebook

SEO

SEO

Linkbuilding

Linkbuilding

WordPress

WordPress

Google Ads

Google

Reviews

Reviews

Digital Konsulent

Digital Konsulent

5

Hyr Os

Skal vi hjælpe med dit næste projekt?

Skal vi skalere sammen?

Vi hjælper med alle felterne du kan se ovenfor - tryk på kontakt knappen nedenfor

Kontakt

Jesper S.