Markedsføring af et Pizzeria
Jesper Søkbæk - Digital Konsulent

Jesper S.

Online Marketing Specialist

Bliv klogere på hvordan du markedsfører et pizzeria

Pizzeriaer er noget som man finder rundt i hele Danmark også i mange mindre byer. Det er noget alle spiser og de ligger i et niveau hvor der ikke er langt fra tanke til handling. Ved hjælp af disse metoder jeg vil komme til at bruge tid på nedenunder, så vil vi sørge for at du kommer til at fremstå som en professionel restaurant anno 2021.

I Danmark findes der en masse platforme som fx Just Eat, Waiteer, Wolt, Hungry, Eatonline mm. Disse firmaer kender du 100% til hvis du læser med her. De tager fra 5% og næsten op til 22% – Det bliver til rigtig mange penge i længden. Vi vil gerne have at kunderne tjekker din hjemmeside og tager telefonen og ringer til dig. Det kan godt give massere kunder at være på disse platforme. Men kunne du flytte 20-30% fra af dine kunder fra disse platforme over til din egen, så vil det jo være mange penge hver måned der vil komme i din lomme i stedet for deres. Det kræver selvfølgelig man selv kan stå for det samme som disse firmaer håndtere for en.

Google My Business

Du skal selvfølgelig sørge for at du har opsat Google My Business. Det som Google My Business gør er at hvis jeg søger på Google efter din forretning, så kommer du op i højre side på Google fra PC og på telefonen kommer man øverst op.

Google My Business er gratis, du kan ændre åbningstider, ligge billeder op af dit pizzeria, pizzaer, personale og meget mere. Du kan fortælle informationer som er vigtigt for dine kunder, telefon nr, link til din hjemmeside.

Det data du kan få via Google My Business er alt fra hvor mange rutevejledninger, hvor mange opkald du har fået, og hvor mange der har trykket til hjemmeside, hvor mange der har søgt på din forretning.

Kunderne kan anmelde din forretning, samt de kan ligge billeder op af evt billeder af din restaurant eller pizzaer som de har købt i din forretning.

Hjemmeside

Din hjemmeside, er stedet hvor kunderne skal kunne finde frem til din menu som det vigtigste og dit telefonnr. For de fleste pizzeriaer er det ikke nødvendigt at have bestilling på deres hjemmeside, da folk tager telefonen og ringer.

Det er vigtig du har nogle billeder af de pizzaer du laver i din butik. Og du ikke bare tager nogen stockphotos fra Google eller værste fald fra en af dine konkurrenter, det kan blive meget dyrt og kunderne kan risikere at blive skuffet. Sørg derfor for at du får taget nogle gode billeder, find en god telefon eller lej en fotograf for en dag. Et plus her kan være at finde en som både kan tage billeder og video på samme tid, altså en video i mens man kan se hvordan i producere og laver jeres pizzaer, det giver noget audentitet – så slår du selvfølgelig 2 fluer med et smæk.

Hav en tekst ”om os” hvor i fortæller om restauranten, hvor mange der er plads til, om i kan tage arrangementer ind, hvor mange år i har været i branchen, råvarer (hvis man har noget specielt) bare fortæl kort om jeres forretning.

Kontakt information med telefon nr, åbningstider, adresse. Disse informationer skal både være under kontakt side og de skal være i bunden af din hjemmeside. Gør dem klikbare, så de blot skal trykke på dit nummer også kan de ringe op direkte.

Mange af de sider jeg har set, har enten et menukort som man ikke kan trykke på og derfor ikke kan se, andre har skrevet deres menukort ind så man skal scrolle igennem i rigtig lang tid hvis du skal finde 5 pizzaer til en familie. Derfor skal du sørge for at dit menukort er klikbart og i højkvalitet så man kan zoome ind på det, upload menukortet i PDF og lav en knappe hvor de kan downloade det, her kan kunder zoome ind.

Har du nogle fast tilbud altså frokost pizza til en bestemt pris, så sørg for at gøre opmærksom på det på forsiden. Har du noget med at hver gang man køber pizza nr. 10 så er den gratis. Børn får en slikkepind når de er med nede at hente en pizza.

Bliver du kunde hos nogen af de platforme jeg nævnte tidligere, så vil du opleve det kan finde på at gå ind og købe Google ads på din forretnings navn.

Månedlige tilbud

For at holde gang i forretningen og lave nogle spændende tiltag, så kan du evt. hente en liste over mærkedage eller højtider, så du kan forbedre tilbud til disse begivenheder. Det kan være alt fra Fars dag, fødselsdage (kan man annoncere mod), Superbowl (amerikansk fodbold finale) – lav en kæmpe burger som folk kan bestille, champions league aften.

Det kunne være du køre plankebøf til 69 kr hver fredag eller noget i den stil, skift lidt ud i det. Det er vigtigt du rammer både børn og forældre.

Det kunne også være at du laver en skarp pris på når kunderne kommer og sidder i din restaurant, noget med en gratis salat eller halv pris på drikkevarer – gratis dressing eller noget i den stil.

Sørg for at opdatere din hjemmeside med disse tilbud.

Google Ads

Hvad er Google Ads? Det er her du kan komme i toppen på Google, hvis du er villig til at betale lidt penge for det. I de større byer som Aalborg, Århus, Odense og København, vil priserne og konkurrencen være større end hvis man fx annoncere i Aars, Fjerritslev, Frederikshavn altså mindre byer.

Søge ads er det som de fleste pizzarier skal bruge. Da det er her du kan sørge komme i toppen af Google hvis du ved hvad folk søger på når de har brug for en pizza.

Det kunne være søgninger som

  • Frokost tilbud på pizza
  • Pizza i (by)
  • Bedste pizza i (by)
  • Billig pizza i (by)
  • Udlevering af pizza (by)

Nogle af disse søgetermer vil være noget folk kunne søge på, når de sidder og skal til at finde frem til det sted de skal bestille pizza.

Du skal selvfølgelig sørge for at når du vælger at annoncere på bestemte ting, så skal det resultat som folk kommer ind på når de trykker på annoncen, så skal det selvfølgelig være det de søger efter. Så søger jeg efter en pizza i Viborg, så skal jeg ikke ende på et resultat fra Herning.

Søger jeg efter frokost tilbud på pizzaer og i ikke sælger frokost pizzaer så er det også et dårligt resultat for kunden og bounce rate vil derfor være høj, altså besøgende vil forlade dit website hurtigere, uden at have fundet det de søgte efter. Sørg derfor det er relevant indhold der ligger når man annoncerer via Google Ads.

Facebook & Instagram Ads

Det er vigtigt at holde gang i din Facebook side, og har du ikke en Instagram profil. Så er det med at få oprette en konto, det er nemlig blevet meget nemmere at ligge noget op på begge kanaler med via Business Suite som er en App hvor kan styre både din Facebook og Instagram profil. Har du ikke allerede oprettet det, anbefaler jeg du gør det.

Business Manager er annonceplatformen hvor på du kan annoncere, ellers kan man bruge boost knappen, det anbefaler jeg alle at holde sig fra. Man skal gøre brug af annonceplatformen for at annoncere på Facebook og Instagram du kan annoncere for flere ting og du kan gøre det mere specifikt.

Du kan blandt andet oprette målgrupper, hvor du gør det engang og så kan du bruge dem igen, de kunne fra demografisk, interesser, alder, køn mm. Du kan tjekke analytisk på dem som har integreret med din Facebook side, Instagram side og website – hvis du har opsat Facebook Pixel.

Få opsat Facebook pixel på dit website, som gør at du kan annoncere mod dem som allerede har været på dit website. Det jo kunder som allerede har haft interesse for din virksomhed.

Annoncer du kan sætte op kan være i dine åbningstider, så det køre inden for en bestemt tidsfrist i løbet af dagen. Det kan være du køre med frokost tilbud, og gerne vil annoncere for dette, så går det jo ikke det tilbud køre i mens du ikke har det tilbud. Sørg derfor at det bliver opsat korrekt og folk kan forstå dine budskaber.

Ekstra tips

Du kan lave et lille kort, hvor du stempler af hver gang folk køber en pizza og nr 10 så er gratis. Det er en god måde at holde fast i kunderne.

Det kunne være en ide at være sponsor for nogle i lokalsamfundet, sørg dog for at du ikke bare signer op for noget inden du ved hvad det giver din forretning. Altså er det en fodboldklub, så kunne det være at du gav alle dem i fodboldklubben 5% mod når de handler hos dig.

Opret dig dit pizzaria på Yelp og Tripadvisor. Flere udenlandske turister bruger de her tjenester til at finde frem til spisesteder når de er på ferie. Det er gratis at være tilstede på disse platforme.

Skal du have hjælp til alt det oven over, så kontakt os.

Services

Facebook

Facebook

SEO

SEO

Linkbuilding

Linkbuilding

WordPress

WordPress

Google Ads

Google

Reviews

Reviews

Digital Konsulent

Digital Konsulent

5

Hyr Os

Skal vi hjælpe med dit næste projekt?

Skal vi skalere sammen?

Vi hjælper med alle felterne du kan se ovenfor - tryk på kontakt knappen nedenfor

Kontakt

Jesper S.