Hvad er Tiktok?
Jesper Søkbæk - Digital Konsulent

dinwebdesigner

Online Marketing Specialist

Tiktok er en social medieplatform, hvor brugerne kan dele korte videoer af sig selv. Videoerne er som regel sat til musik og har kreative visuelle elementer og redigering. Tiktok er især populær blandt teenagere og unge voksne, som bruger platformen til at udtrykke sig og komme i kontakt med andre. Appen er også blevet en populær måde for brands og virksomheder at nå ud til nye målgrupper på. Tiktok er blevet downloadet over 2 milliarder gange og er tilgængelig på over 150 markeder.

Skal man som virksomhed på Tiktok?

Der er ingen tvivl om, at Tiktok er en af de hotteste sociale medieplatforme, der findes. Med over en milliard aktive brugere giver det virksomheder en enorm mulighed for at nå ud til et bredt publikum. Men er Tiktok den rigtige platform for din virksomhed? Det afhænger af en række faktorer. For det første skal du overveje din målgruppe. Hvis dit målmarked er unge voksne, er Tiktok helt sikkert værd at overveje. Hvis dit målmarked derimod er ældre voksne, bør du måske fokusere på andre platforme som Facebook eller måske LinkedIn. For det andet skal du overveje dit budget. Tiktok er en gratis platform, så du behøver ikke at bruge penge på annoncering.

Du skal dog investere tid og ressourcer i at skabe engagerende indhold. Endelig skal du overveje dine mål. Hvis du ønsker at opbygge brand awareness eller skabe trafik til dit websted, kan Tiktok være en effektiv platform. Hvis du derimod ønsker at generere leads eller salg, bør du måske fokusere på andre platforme såsom Instagram, Facebook eller Snapchat, på nuværende tidpunkt skal du nemlig bruge en hvis andel penge hvor at være annoncør på Tiktok. I sidste ende afhænger det af dine specifikke mål og målsætninger, om Tiktok er den rigtige platform for din virksomhed.

Er Tiktok kun dans og sang?

Tiktok er meget mere end bare dans og sang. Selv om appen helt sikkert er fyldt med videoer af folk, der lip synkroniserer og danser til populære sange, har den også en række andre typer indhold. Der er madlavningsshows, DIY-tutorials, skønhedstips, komiske sketches og meget mere. Derudover tilbyder Tiktok en unik platform for kreativ selvudfoldelse. Med sit korte videoformat og de brugervenlige redigeringsværktøjer giver Tiktok et effektivt redskab til skabere, der kan dele deres visioner med verden. Som følge heraf er appen blevet et arnested for kreativitet, der har noget at tilbyde alle.

Caspar Drømme som er en dansker der gik fra 4.000 følgere til mere end 200.000 på under 6 måneder, et et godt eksempel på at Tiktok er andet end bare dans. Han anmelder blot mad fra alverdens spisesteder.

Annoncering på Tiktok?

Tiktok er hurtigt blevet en af de mest populære sociale medieplatforme i verden, og brugerne bruger i gennemsnit 52 minutter om dagen på appen. Det giver annoncører en unik mulighed for at nå ud til et stort og engageret publikum. Tiktok-brugere er typisk unge, kreative og entusiastiske, hvilket gør dem til ideelle målgrupper for mange brands. Desuden er platformens kortformede format velegnet til at reklamere for produkter og tjenester.

Mange brands har allerede haft succes med at promovere deres produkter på Tiktok, og det er sandsynligt, at platformen vil fortsætte med at vokse i popularitet. Derfor er reklame på Tiktok en stadig mere attraktiv mulighed for virksomheder, der ønsker at nå ud til et bredere publikum.

Tiktok er en tidsrøver, pas på

Ved første øjekast virker TikTok som en harmløs måde at slå et par minutter ihjel på. Men denne populære app kan hurtigt blive til en stor tidsrøver. De korte, fængende videoer er designet til at være vanedannende, og det er alt for nemt at blive fanget i at se dem. Før du ved af det, er der gået flere timer. Hvis du finder ud af, at du bruger for meget tid på TikTok, er det vigtigt at tage et skridt tilbage og begrænse din brug af appen. Ellers vil du opdage, at du spilder dyrebar tid, som du bedre kunne bruge på mere produktive aktiviteter.

Skaberne bag Tiktok?

TikTok er en app til deling af videoer i kort form, der giver brugerne mulighed for at oprette og dele 15 sekunders videoer om et hvilket som helst emne. TikTok blev lanceret i september 2016 og er tilgængelig på over 150 markeder og på 75 sprog. TikTok er ejet af ByteDance, en kinesisk internetteknologivirksomhed, der blev grundlagt i 2012 af Zhang Yiming. Selv om TikToks globale hovedkvarter er beliggende i Los Angeles, har ByteDance flere internationale kontorer, bl.a. i London og Tokyo. I februar 2018 var TikTok den mest downloadede app i verden. I oktober 2018 overskred TikTok en milliard downloads globalt set.

Appen er blevet beskrevet som “det nye tv” på grund af dens brede vifte af emner og dens evne til at skabe “watercooler-øjeblikke”. Den 27. marts 2019 blev TikTok idømt en bøde på 5,7 millioner dollars af FTC for ulovligt at indsamle data fra børn under 13 år uden forældrenes samtykke; dette er den største bøde nogensinde pålagt en social medievirksomhed for at overtræde lovgivningen om børns privatlivets fred. På trods af dette tilbageslag er TikTok fortsat en af de mest populære sociale medieplatforme i verden.

Services

Facebook

Facebook

SEO

SEO

Linkbuilding

Linkbuilding

WordPress

WordPress

Google Ads

Google

Reviews

Reviews

Digital Konsulent

Digital Konsulent

5

Hyr Os

Skal vi hjælpe med dit næste projekt?

Skal vi skalere sammen?

Vi hjælper med alle felterne du kan se ovenfor - tryk på kontakt knappen nedenfor

Kontakt

dinwebdesigner