Markedsføring af Cykelbutik
Jesper Søkbæk - Digital Konsulent

Jesper S.

Online Marketing Specialist

Bliver klogere på hvordan man kan markedsfører en cykelforretning

At drive cykelhandler var ikke som i gamle dage før 2010, med alle de muligheder online for at tjekke op på cykler og priser så er kunderne væltet i information omkring cykler hvis de søger noget bestemt. De vil gerne køre en lille tur for at købe en cykel, det er en vare som man ikke køber i hvert år. Derfor skal man sørge for at være tilstede online. Der er flere større forhandlere som bruger rigtig mange penge på online marketing – Facebook og Google Ads.

Hvordan sørger du så for at være online tilstede anno 2021 som lokal cykelforhandler?

Det er vigtigt du er tilstede med hjemmeside, Facebook side, blog-indlæg (content) – evt. Google Ads og Instagram side.

Google My Business (Gratis)

Via Google My Business kan du ligge billeder op af din forretning, dine cykler, dit værksted, billeder af personale eller jer som er i gang med at reparer en cykel. Du kan ændre i åbningstider og du kan oprette et (lille website) som er gratis at oprette og utrolig nemt. Dog anbefaler jeg en webshop eller en infoside om forretningen.

Kunderne kan uploade billeder fra din forretning, de kan søge på Google efter cykelbutik og når Google måler på hvor de er demografisk vil din forretning poppe op. Det er et godt resultat for Google at vise din forretning hvis du fx er langt fra en stor by, så vil det være et mindre godt resultat hvis kunden skal ud og køre 50 km.

Hjemmeside/website

Det er vigtigt du har en hjemmeside, om det så er en infoside om butikken eller det er en webshop har noget med forretningens størrelse, mål og tid til at håndtere pakker og afsending til kunden. Vigtigst er dog at du er tilstede til og fortælle kunden omkring de ydelser du kan tilbyde af services som fx lapning af cykel, reparation af bremser mm. Samt du sætter priser på, så kunden ved lidt om hvad det koster. Skriv at priserne kan variere alt efter om det er en racercykel til 30.000 kr eller en børnecykel til 3.000 kr.

Hav nogle billeder fra jeres butik, hav nogle billeder af personalet. Gør det personligt, specielt hvis du holder til i en lidt mindre by.

Designet af hjemmesiden skal selvfølgelig leve op til hvordan en hjemmeside ser ud i dag, og vigtigst af alt skal den være designet til mobiler, da det er her over 60% vil tjek din butik fra. Måske endnu flere, da hvis man står og uheldet er ude, så vil man tjekke jeres hjemmeside når der sker noget med ens cykel, eller man bliver hentet fordi ens cykel er flad, eller hvis man skal direkte til cykelforhandler for at få det fixet. Så er det vigtigt at kunden kan finde din hjemmeside og din forretning. Derfor skal du også have Google My Business, da dit website også vil være tilstede derunder dit telefon nr.

Blog på hjemmesiden

Har i noget ekstra tid en dag hvor der ikke er så travlt eller i gerne vil gøre endnu mere for jeres kunder og for jeres forretning, så vil content være noget som jeg vil anbefale alle lige at bruge lidt tid på. Gør man det grundigt er det altså noget man bruger tid på engang, men som kan ses af ens kunder i hele butikkens levetid.

Her kan du fx fortælle kunderne omkring

  • Hvad er forskellen på en fix bike og en herrecykel?
  • Cykeltøj til dig som er til mountainbike?
  • Gave ideér til cykelentusiasten
  • Hvordan vælger man den rigtige cykel til efterskole ophold?
  • Top 5 låse til cyklen
  • El-cykel vs normal cykel?
  • Største fejl folk gør når de køber en ny cykel

Med alt den tekst du får smidt på sitet her, så giver det både bedre rangeringer på Google. Det gør at du kan dele noget på dine sociale medier uden at prøve at sælge altid. Du opbygger tillid hos kunden, fordi de bruger tid på at læse det her og de føler du har givet dem en viden de kunne bruge.

Er du mindre god til at skrive, så optag videoer hvor du fortæller – herefter har du så alt det du skal skrive ned, samt du har en rigtig god video. Og når du har skrevet det ned fra videoen, så har man altid lidt ekstra guf man kan tilføje.

Fang dem der søger på Google

Med Google ads kan du sørge for at du bliver blandt de resultater som kommer højeste op på Google og står om ”Annonce”. Her betaler du altså for at ligge øverst på Google. Du kan prøve selv at tænke på hvad du vil søge på hvis du skulle have lavet noget på din cykel, eller hvis du skal ud og købe en ny cykel.

Jeg ejer ikke en cykelforretning – men her kan du høre hvad jeg vil søge på, også prøver du at søge på det samme på din google og ser hvad der sker. Eftersom vi er lokaliseret 2 forskellige steder vil det formentligt være forskellige resultater.

  • Cykelmekaniker
  • Cykelbutik (og evt by efter)
  • Reparation af cykel
  • Cykeludstyr
  • Lås til cykel
  • God mountainbike til børn

Her har du nogle søgninger som mange måske vil søge på, du vil måske have nogle lidt andre end mig. Men vigtigst af alt, så er det altså nogle søgninger som disse du kan betale dig fra at ligge øverst på Google.

For at få det bedste resultater og de bedste priser, så er det vigtigt du har et site som har et relevant resultat. Altså du navigerer kunden hen på det som de har søgt på.

Et lille tip – Med Google Ads kan du også komme i toppen af Google Maps, så driver du en cykelforretning i en større by, så vil det være et lukrativt resultat at ligge der.

Facebook & Instagram for cykelbutikker

Facebook og Instagram er 2 platforme hvor storset alle danskere i din målgruppe er online. Nogle på Instagram og andre på Facebook. Det er blevet nemt for dig at sørge for at dine opslag kommer op på både Instagram og Facebook på samme tid, så du ikke skal ind på begge platforme for at ligge opslaget op. Her kan du nemlig bruge Business Suite som er App du kan hente ned på telefonen og styre din Facebook og Instagram side. Så har du ikke en Instagram men kun en Facebook side, så opret den i dag, og sørg for at ligge link til din hjemmeside og skriv en lille tekst i din ”bio” altså teksten lige under dit logo på Instagram.

Annonceringen der anbefaler jeg at du ikke gør brug at boost knappen, men at du gør brug af Facebook Buisness Manager, som er Facebook og Instagram’s annonce platform.

Her kan du lave målgrupper som henvender sig til præcis den type kunde du gerne vil ramme. Du kan tilføje alt fra interesse, demografisk placering, tidspunkt og køn og alder.

Altså prøver du at sælge en ny el-cykel som henvender sig til den ældre målgruppe, så kan du annoncere dit budskab præcis til dem – stik modsat af avisen hvor du altså betaler for at ramme et helt område.

I og med vi antager du har en hjemmeside nu, så skal du opsæt det der hedder en Facebook Pixel, som gør at du kan annoncere mod personer som har været på besøg på dit website. En cykel er som tidligere sagt et produkt som man laver mere research for at købe, og derfor vil man gerne kunne gøre sådan at kunden bliver vist for din side igen.

For at opbygge den her målgruppe til pixelen vil det som vi snakkede om i Blog-Indlæg tidligere med disse indlæg gøre at du kan annoncere mod dem.

Annonceringen på disse platforme bruges til at ramme specifik – bruger du bare din Facebook side i dag, så vil de kun være dem som allerede følger din side som vil se dine opslag. Eller meget få flere, når det bliver tagget eller noget i den stil, du har altså rigtig svært ved at komme ud til nye potentielle kunder uden brug af annonceringen.

Et par ekstra tips her

Kan du på nogen måde sørge for at få fat i folks email via din hjemmeside eller hver gang du sælger en cykel i butikken. Så kan sørge at kontakte kunderne med email marketing, fx op til vinterperioden hvor de skal have lys på cyklen ellers så kan de risikere at få en bøde. Det samme gælder deres børn når de cykler i skole. Med det sagt en chance for at kunderne kommer op i din butik og køber nye lygter til deres cykler.

Det kunne også være at du har sat det op så ledes at hvert år når de har været på en liste over dem som har købt nye cykler, så kan du sende dem en besked omkring at nu er der gået et år, om cyklen skal have en tjek i form af olie, spænding af bremser mm. Det er en ekstra måde at servicere kunderne på.

Disse 2 overnævnte tips ovenfor kunne også gøres med en SMS.

Skal du have hjælp til overnævnte?

Lyder det her som en kæmpe opgave for dig eller din forretning, så kan du kontakte os. Så vil vi personligt komme ud til dig, eller tage en samtale i telefonen omkring hvad det er du ønsker for din cykelbutik.

Services

Facebook

Facebook

SEO

SEO

Linkbuilding

Linkbuilding

WordPress

WordPress

Google Ads

Google

Reviews

Reviews

Digital Konsulent

Digital Konsulent

5

Hyr Os

Skal vi hjælpe med dit næste projekt?

Skal vi skalere sammen?

Vi hjælper med alle felterne du kan se ovenfor - tryk på kontakt knappen nedenfor

Kontakt

Jesper S.