Vælg en side
Hvad er Facebook annoncering?
Jesper Søkbæk

dinwebdesigner

Online Marketing Specialist

Hvad er Facebook annoncering?

Facebook annoncering har eksisteret i flere år, og er kun blevet større med tiden. Det, som mange mennesker ikke ved om annoncer på Facebook, er imidlertid, at de er meget målrettede – hvilket betyder, at du kan nå din målgruppe med en høj grad af nøjagtighed.

Det er vigtigt at bemærke, at Facebook-annoncer ikke er beregnet til alle målgrupper. Hvis dit produkt eller din tjeneste henvender sig til en bestemt aldersgruppe, køn, interesser, job, uddannelse og andre demografiske grupper, kan det være værd at køre en annoncekampagne på Facebook.

Hvad er Facebook Annoncering

Hvad er fordelene ved Facebook annoncer?

Facebook-annoncering er en måde, hvorpå virksomheder kan nå ud til og komme i kontakt med deres kunder via den sociale medieplatform. Det er et af de mange markedsføringsværktøjer, som virksomheder kan bruge, men det er blandt de mest effektive på grund af adgangen til kundedata.

Facebook-annoncer er et af de mest effektive værktøjer, som marketingfolk har til rådighed. Ikke alene kan du målrette en bestemt målgruppe, men Facebooks algoritme vil også vise din annonce på andre websteder og endda i nyhedsfeeds i forbindelse med det, som folk har syntes godt om eller kommenteret for nylig. Det er vigtigt, at du udnytter dette, fordi det øger chancen for flere penge i din butik.

Dette er en fantastisk måde at markedsføre dine produkter på, fordi du ikke blot kan målrette dig mod specifikke målgrupper, men fordi Facebooks algoritme viser din annonce andre steder i forhold til det, som folk har syntes godt om og kommenteret på. Du kan gå ned og sætte det op således at du kan annoncere mod folk som har liket en bestemt side.

Hvad koster det at køre en annonce på Facebook?

Det variere meget fra branche til branche, samt hvem du annoncere mod og tidsrummet du annoncere i. Vores erfaring er dog, at Facebook gerne vil vise det bedste resultat til deres “kunder” brugerne som bruger Facebook. Så laver du annoncer og annoncere lokalt, altså måske op til 10-15 km i radius, så vil dit resultat typisk være bedre for Facebook at vise end Zalando fx.

Med annonceringen på Facebook, kan starte fra 10 kr. om dagen. Alt efter hvad du vil opnå, svinger priserne da man har forskellige mål. Går du efter at vise en video til så mange som muligt, så vil din reach være stor. Men saster du på at skaffe leads, så vil den måle på hvor mange der har oprettet sig, og det er jo klart at priserne vil være helt forskellige – derfor skal du ikke sætte disse målpriser op mod hinanden.

Hvornår skal jeg bruge denne type markedsføringsstrategi?

Facebook-annoncering er et effektivt markedsføringsværktøj for enhver virksomhed med et håndgribeligt produkt eller en håndgribelig tjenesteydelse

Mange publikationer bruger Facebook-annoncer som deres vigtigste indtægtskilde, fordi de har budgettet, og fordi det fungerer så godt! Det er heller ikke kun godt for små virksomheder – virksomheder som Wish, bruger denne type platform til at reklamere for deres produkter og nå ud til nye kunder i hele verden. Wish har gjort på Amazon, som Amazon gjorde på Google, de har købt annoncer i mange mange år inden priserne er blevet store, og på den måde er Wish blevet så store som de er i dag.

Der er mange fordele ved at køre Facebook-annoncer, herunder effektivitet i forhold til at nå din målgruppe, målbare resultater, forskellige annonceformater og lave startomkostninger.

Ting, du skal overveje, når du bruger denne form for markedsføring

Facebook annoncering fungere super godt for webshops, coaches samt butikker i lokal områder. Ja alle kan bruge Facebook annoncering og få noget ud af det. Du skal finde frem til dit annoncemål med din annoncering, hvor mange penge du vil bruge via business manager, er det noget du kan gøre selv – eller skal du hyre et marketing bureau til opgave.

Skal du have et marketing bureau til at lave annonceringen for dig samt have en content creator eller video mand til at lave dit content, så skal du tænke på du skal betale marketing bureauet, content creatoren samt Facebook for annonceringen før du begynder at tjene penge.

Derfor skal du finde frem til hvor meget du tjener på dine produkter, hvor meget det vil betyde for din forretning i fremtiden at have kunderne som skulle besøge din butik og blive loyale kunder, om du vælger de dyreste drenge i branchen og måske får det bedste mulige resultat, eller du vælger nogle der er billigere til at starte med og teste om Facebook annoncering er en profitable forretning for dig.

Facebook ejer Instagram

Facebook opkøbte Instagram, og det opkøb har haft kæmpe impact på Facebook Business Manager, som er stedet hvor du styre din annoncering. Du kan nemlig annoncere på Facebook og Instagram med samme annonce.

Hvad er forskellen på Facebooks Business Manager og Google Ads?

Facebook og Instagram, er for dig der vil skabe det behov hos din målgruppe.

Google Ads, nærmere søgeannoncer, er for dig som vil være tilstede når kunderne opsøger et produkt selv.

Google, står jo bag Youtube. Derfor kan du med Google Ads annoncere på Google Adsense websites, som du ser på face BT, EB, reklame og nyheds hjemmesiden lave søgeannoncer, Google Maps annoncering (til lokale butikker), samt du kan lave Google Shopping kampagner.

Hvorfor skal man bruge både Facebook annoncering og Google Ads?

Grunden til man skal bruge begge dele, er at søger en kunde på Google efter et produkt og lander på dit website, men forlader dit site igen for at tjekke de andre konkurrenters sider. Kunden vælger ikke at købe noget denne gang, men du har opsat Facebook Pixel på dit website. Facebook Pixel gør at du kan annoncere direkte mod besøgende på din hjemmeside, du kan sætte det til specifikke sider eller til hele dit website.

Så hvad er fidusen her, ja som du ved har du brugt penge på at få kunden ind via Google Ads, men kunden købte ikke noget. Du har altså brugt penge i første omgang og havde du ikke opsat Facebook Pixelen og kørt remarketing kampagne på Facebook, ja så ville du måske ikke have set mere til den kunde.

Men i og med kunden nu ser din annonce på Facebook, så i og med de søgte efter produktet dagen før, så skaber du interessen for produktet som de søgte igen – og dermed er du langt tættere på kunden end, hvis du skal skabe behovet direkte på Facebook med annoncer.

Services

Facebook

SEO

Linkbuilding

WordPress

Google

Reviews

Digital Konsulent

Hyr Os

Skal vi hjælpe med dit næste projekt?

Skal vi skalere sammen?

Vi hjælper med alle felterne du kan se ovenfor - tryk på kontakt knappen nedenfor

Kontakt

dinwebdesigner